C
CBR (Constant bit rate) >
- Konstantna (stalna) brzina
prijenosa digitalnih podataka. Omogućena je kod MPEG-1 i MPEG-2 kompresije,
za prijenos multimedijskih podataka (ton+slika+podaci). Stalnu brzinu
prijenosa digitalnih podataka nije moguće osigurati kod Internet mreže.
CCD (Charge coupled device) >
- Nabojem vezani slikovni senzor,
koji svijetlosnu informaciju (skup fotona) pretvara u električnu analognu
informaciju. Izrađuju se u poluvodičkoj MOS tehnologiji. Kod CCD-a nastaje
niz diskretnih elemenata slike svakih 1/50 sec, koji se slažu na izlazu iz
CCD-a u kontinuiran horizontalni slijed.
- Koriste se u kamerama (umjesto
analizirajućih cijevi), telekinima, skenerima ... Kod digitalnih kamera
analogni signal na izlazu CCD-a se pretvara u digitalni signal i kao takav
se dalje obrađuje. Digitalne kamere mogu imati jedan CCD za sve tri osnovne boje ili tri CCD-a posebice
za svaku boju. Ovo drugo rješenje daje bolji odnos signal/šum.
- Prednosti su dobra osjetljivost
pri slabom osvijetljenju, visoka razlučljivost, mala masa i mala potrošnja
energije, otpornost prema mehaničkim nestabilnostima.
CCIR (Comite consultatif international des
radiocommunications) >
- Međunarodna udruga za standarde
na području radiokomunikacija. Ta udruga više ne funkcionira, već je zamijenjena
sa organizacijom ITU (International Telecommunications Union), koja
propisuje razne preporuke i standarde na području radiokomunikacija (ITU-Radiocommunication)
i telekomunikacija (ITU-Telecommunication ).
CHANNEL CODING >
- Kanalno kodiranje je tehnika prekodiranja izvornih digitalnih
podataka. Provodi se radi zaštite od pogreške i prilagodbe izvornog
digitalnog signala svojstvima kanala, odnosno medija kojim će se prenositi
ili na koji će se pohranjivati. Koristi se u zemaljskim i satelitskim
vezama u kojima je velik protok podataka, te za magnetsko snimanje video i
audio zapisa na vrpcu. Kanalni kodovi su standardizirani, npr. DVD koristi 8®16 kod (EFM PLUS), CD
koristi 8®14 kod (EFM), itd.
- Jednostavna metoda za detekciju
pogreške kojom se bitovi u bloku zbrajaju na odašiljačkoj strani i
uspoređuju s onima na prijamnoj strani. Ukoliko se rezultat ne poklapa,
znači da je došlo do pogreške u prijenosu. Međutim, ta metoda je podložna
pogreškama, pa se u svrhu otkrivanja pogreške koriste napredniji kodovi
npr; CRC (Cyclic Redudant Check).
- Proces umetanja objekta iz
jedne TV slike u drugu TV sliku.Objekt u prvoj slici se nalazi ispred
pozadine točno definirane boje. Ta boja se detektira i zamjenjuje
sadržajem druge slike. Rezolucija krominantnog signala i širina pojasa moraju
biti dovoljne. Sustavi kodiranja PAL i NTSC imaju ograničenu širinu pojasa
krominantnog signala, stoga je kvalitetno umetanje slike vrlo teško
izvedivo. Kod digitalne televizije u sustavu 4:2:2,
omogućeno je kvalitetno preklapanje slika u postprodukciji. Kako bi se
dobio visokokvalitetan signal, potrebno je koristiti srednji stupanj kompresije.
CLOCK FREQUENCY >
- Frekvencija takta za
sinkroninizaciju rada uređaja. Takt je niz peroidičkih impulsa koji moraju
biti točni po fazi, a frekvencija im mora biti stalna. U protivnome bi
došlo do pogreške u radu i ispada iz sinkronizma.
CLOCK JITTER >
- Nepoželjne slučajne promjene
faze taktnih impulsa za sinkronizaciju rada uređaja.
C/N ili CNR (Carrier to Noise Ratio ) >
- Odnos visokofrekvencijskog (VF)
nosioca prema šumu, a definira se kod moduliranog signala koji se prenosi
određenim medijem.
CODEC (CODER/DECODER) >
- Kodek ili par uređaja za
kodiranje i dekodiranje digitalnog signala. Koder je uređaj za pretvaranje
analognog signala u digitalni oblik prikladan za prijenos. Uređaj koji
radi obrnutu funkciju zove se dekoder.
CODING >
- Kodiranje je postupak koji
slijedi nakon uzorkovanja i kvantizacije, u procesu pretvorbe analognog
signala u digitalni, u kojem se svakoj kvantizacijskoj razini pridjeljuje
binarni kod.
COFDM (Coded Orthogonal Frequency Division Multiplexing) >
- Frekvencijsko multipleksiranje
kodiranih ortogonalnih podnosioca. Koristi se u zemaljskom prijenosu
digitalnog videosignala.
- COFDM ima sličan princip rada
kao i OFDM. Razlika je u tome što se u COFDM-u, prije prijenosa, uključuje
sustav korekcije pogreške (FEC). Na taj način se otkrivaju i ispravljaju pogreške
nastale u samom prijenosu. Uzrok pogreškama u prijenosu može biti
frekvencijski selektivni «fading» ( «propadanje» signala), šum u kanalu.
Frekvencijski selektivni «fading» je kod COFDM-a i OFDM-a, puno manji, za
razliku od običnog FDM-a. Razlog tome je što se kod OFDM-a «fading»
raspršio preko mnogo potojaseva, pa je intezitet u pojedinom podpojasu
znatno slabiji.
- Kod COFDM-a se raspoloživi
frekvencijski pojas raspodjeli na
puno gusto pakiranih uskopojasnih podpojaseva. Svaki potpojas ima svoj
podnosilac, a nosioci su međusobno
ortogonalni. Ortogonalnost se postiže tako da susjedni potpojas u odnosu
na prethodni, ima nulu kad prethodni ima maksimum. Na taj način se
postigla mogućnost gustog pakiranja potpojaseva, minimalna interferencija
između potpojaseva, te se povećala otpornost od preslušavanja susjednih
kanala. Digitalna informacija se prije odašiljanja podijeli na više
dijelova. Svaki dio informacije se prenosi na svome podnosiocu.
COLLISION >
- «Sudar» ili interferencija
između dva signala nastaje prilikom njihova neuspješna odašiljanja
naizmjenično kroz isti prijenosni medij. Interferencija uzrokuje pad
amplitude oba signala, tako da je potrebno njihovo ponovno odašiljanje.
COLOR-DEPTH >
- Dubina boje je broj bita
potrebnih za predstavljanje boje određenog elementa slike. Govori koliko
boja je moguće prikazati. Tipično je dubina boje: 8,16 ili 24 bita.
8-bitna dubina boje daje 256 boja,a 24-bitna dubina boje daje 1.1164
bilijuna boja.
COMPRESSION >
- Kompresija odnosno smanjenje količine
digitalnih podataka, koja se zasniva na odbacivanju podataka koji nisu od
presudne važnosti za kvalitetu video ili audiosignala. Ljudsko oko i uho
ne zamjećuju nedostatak tih podataka. Dio videosignala koji se ponavlja
nekoliko puta, prenosi se samo
jedanput. Slično je i sa zvukom. Dijelovi zvuka koje uho ne čuje, se
odbacuju. Na taj način se smanjuje količina podataka za pohranjivanje i
prijenos.
- Primjena kompresije je prvotno
bila predviđena samo kod prijenosa digitalnog signala. No danas se rabi i
kod spremanja digitalnog videosignala na računala i snimanja na magnetske
vrpce. Korištenjem kompresije smanjio se potreban kapacitet medija za
spremanje.
- Rezultat kompresije može biti
tok podataka s konstantnom ili promijenjivom brzinom prijenosa.
COMPRESSION ARTIFACTS >
- Izobličenja signala uzrokovani
kompresijom. Javljaju pri postupku kompresije, ako se koristi velik
stupanj kompresije. Tada se mogu javiti određene nepravilnosti u dekomprimiranom
signalu. Izobličenja su vidljiva kao šum, često se javlja iskrivljenje
dijela slike ili njeno potpuno nestajanje, naročito na slikama koje sadrže
brže pokrete i pomake objekata.
COMPRESSION RATIO >
- Stupanj kompresije je omjer
količine podataka nekomprimiranog i komprimiranog digitalnog signala. U
digitalnoj televiziji su ITU-R BT.601
preporukom, propisani parametri za digitalni nekomprimirani komponentni
videosignal. Tok podataka za nekomprimirani digitalni video signal za
525/60 sustave iznosi 76 GB/satu, a za 625/50 sustave iznosi 75 GB/satu.
- Stupanj kompresije ne smije
biti prevelik, jer bi to uzrokovalo izobličenja u rekonstruiranom signalu.
Postoje razni načini kompresije koji uz isti stupanj kompresije, daju
različitu kvalitetu signala. Da bi se utvrdio najbolji omjer kompresije i
najbolja tehnika, potrebna je provesti subjektivnu ocjenu kvalitete slike.
CONDITIONAL ACCESS >
- Uvjetni pristup. Digitalni
signali se šifriraju tako da s običnim dekoderom nije moguće dobiti
originalni signal. Potreban je poseban dodatak za dešifriranje, obično
dekoderska kartica. Davatelji usluga na taj način kontroliraju, tko će i
kada pristupiti njihovom kanalu.
CONTOURING >
- Efekt pojave konture.
Izobličenje slike u digitalnim TV sustavima, koje nastaje radi premalog
broja kvantizacijskih razina. Broj kvantizacijskih razina je veći što je
veći broj raspoloživih bitova, a time se povećava i kvaliteta digitalnog
signala.
CONTRIBUTION QUALITY >
- Kontribucijska kvaliteta je
kvaliteta videosignala koju je potrebno postići prilikom povezivanja
lokalnih TV centara sa središtem ili pri razmjeni TV programa između TV
centara. Nad takvim videosignalima se provodi dodatna obrada, pa se rabe
umjereni stupnjevi kompresije.
- Tipične brzine prijenosa su 34
Mbps ili 45 Mbps.
CO-SITING >
- Uzorci videosignala koji se
uzimaju na istom mjestu. U 4:2:2
sustavu signal luminancije (EY) se uzorkuje s dvostruko većom
frekvencijom od frekvencije uzorkovanja signala razlike boja. uzorci
luminantnog signala i signala razlike boja se uzimaju na istom mjestu.
CRC (Cyclic redudant
check) >
- Cikličko ispitivanje redudancije. Kod za ispitivanje pogreške
koja se može javiti pri prijenosu digitalnih podataka. Vrlo je sličan CHECKSUM metodi, ali znatno pouzdaniji. Princip cikličkog
koda je prikazivanje toka podataka od «n» bitova kao racionalne funkcije
varijable «x» sa «n» članova. Pri tome pojedine težinske vrijednosti
bitova označavaju potencije varijable «x».